Pagina's

votre langue/your language:

21 maart 2011

Belevenissen van een Frankrijkpionier (1): installeren in m'n franse onderkomen

Na een rit van 10 uur op zondag 27 februari en een eerste inspectie op de vroege middag in ons toekomstig domein in Valette, laadt ik een groot deel van de meegenomen spullen uit mijn bakwagen en zet ze her en der in wat later de woonkeuken en het kantoor annex bibliotheek moeten gaan worden. Zo uitgestald, is het ineens wel heel erg veel wat ik heb meegenomen .... maar goed, voorlopig heb ik deze spullen hier allemaal hárd nodig en krijgen ze de komende dagen elk hun eigen plekje.
De slaapkamer aan de zuidkant gaat mijn hoofdkwartier worden, dus breng ik mijn benzinegenerator in stelling. Afvullen, starten en lopen maar, wat een wónder, ik heb elektriciteit en kan mijn 'studio' helemaal stof- en spinnenwebvrij stofzuigen. Daarna is helaas het wonder alweer voorbij, want m'n generator valt ineens stil. Misschien een vuiltje in de carburateur, geen idee, maar het is veel te koud om er nu uitgebreid aan te sleutelen. Daarnaast begint het al te schemeren en zonder elektra natuurlijk geen verlichting, maar gelukkig heb ik een hoop potkaarsen meegenomen die ik overal neerzet. En dat is ook wel nodig, want als het eenmaal donker is, zie je hier ècht geen hand meer voor ogen.

Ik installeer me met m'n bed, wat kastjes, proviand en andere eerste levensbehoeften, waaronder ook een portapotti, want zonder riool of septic tank natuurlijk ook nog geen sanitaire voorzieningen. Dat deze portapotti de eerste nacht op een nogal bijzondere manier van zich laat horen, was al eerder te lezen in het blogbericht met de titel 'Een harde knal...'.
Die eerste nacht lijkt verdàcht veel op mijn vroegere trainingsmissies in Noorwegen en Schotland: dik ingepakt en helemaal in m'n dekbed ingerold met alleen mijn neus er nog bovenuit, weet ik het te 'overleven' bij een wat frisse temperatuur van twee graden ónder nul .... binnen.