Pagina's

votre langue/your language:

11 mei 2011

Belevenissen van een Frankrijkpionier (7): Terugkomst in Valette


Na aankomst op 17 april in ons franse huis in Valette, met zijn intussen al zeer groen begroeide omgeving, draaide de 1e week van mijn 2e verblijf vooral om 3 dingen:

 1) Het extreem warme weer voor de tijd van het jaar
Met een aanhoudende temperatuur van boven de 30 graden door een brandende zon in een kobaltblauwe wolkenloze lucht (ècht niet kosjer voor deze tijd van het jaar!) werd ik gedwongen om me toch vooral in de buitenlucht niet al te veel uit te sloven - met uitzondering dan van het in etappes uitladen van de meegebrachte spullen uit mijn bakwagen - en me te beperken tot de noodzakelijke grote schoonmaak in het huis waar het door de dikke muren gelukkig een stuk koeler is.

Maar hierover later meer.

Ook de zolder was nog dringend aan een grote schoonmaak toe.
 2) Het afleggen van een aantal bezoekjes aan vrienden en buren
De laatste nodigde me weer uit voor een riante lunch, dit keer in een wat uitgebreider gezelschap met familieleden van de buurvrouw. Wat was die heerlijke franse sfeer ook dit keer weer letterlijk en figuurlijk goed te proeven. Het witte pand op de foto hiernaast moet later nog een restaurantje worden waar buurvrouw de scepter gaat zwaaien ... en ik mag voorlopig haar cobaye [proefkonijn] zijn!
 
Het domein met alle gebouwen van de buren waarbij het pijltje (links) naar hun woonhuis wijst, dat aan de ingang van het gehucht staat.
 3) Het regelen van diverse formaliteiten
De dag na aankomst was er even verderop in het dorp Chambonchard een waterleiding gesprongen en dus kwam het waterleidingbedrijf op ons terrein een overloopput opendraaien om overtollig water te kunnen laten wegvloeien. Een klein rivier-stroompje hield de grond in en langs de hangar en langs het huis flink drassig, maar de volgende dag werd de put weer gesloten en kon ik met de ambtenaar regelen dat ze een volgende keer bij mij langs zouden komen om mijn wateraansluiting te activeren, zodra ik hiervoor de noodzakelijke voorbereidingen heb getroffen.

Een nieuw maar gelukkig tijdelijk riviertje vormt zich op het hoofdpad in Valette. Een klein stukje van ons hoofdhuis is hier links te zien, rechts is de schuur en erachter de garage tussen de hoge bomen. Verderop het pad is het dak van een van de bijgebouwen van de buren nog nèt zichtbaar.
Ook het aanvragen van een bouwvergunning voor het creëren van chambres d'hôtes in de schuur was een belangrijke stap op ons bouw- en renovatiepad. Nou hadden we in NL de papieren al goed voorbereid, alles in viervoud met flink wat bijlagen zoals foto's, boven- en zij-aanzichten, dwarsdoorsneden, noem maar op, dus hopen we half juni groen licht te krijgen om met de grote verbouwing te kunnen beginnen!

Een impressie van de 20 pagina's papierwinkel voor het verkrijgen van een franse bouwvergunning.